Lymfoom is een tumoreuze zwelling van lymfatisch weefsel. Dat kunnen de lymfeklieren zijn maar ook het lymfatisch weefsel in de milt, lever of andere inwendige organen.

Lymfoom is een aandoening die helaas heel vaak over-gediagnosticeerd wordt. Dat wil zeggen dat regelmatig fretten worden ingeslapen waarbij onterecht de diagnose lymfoom wordt gesteld! Fretten hebben namelijk veel vaker last van ontstekingen die ook een vergroting geven van diverse lymfeklieren en van de milt.

Symptomen

Bij jonge fretten onder de leeftijd van 1-2 jaar heeft de ziekte vaak een snel verloop. De meest voorkomende vorm bij deze jonge dieren is “mediastinaal lymfoom” in de borstholte, waarbij de zwezerik snel groeit en door zijn grote volume de longen wegdrukt.

Bij oudere dieren verloopt de ziekte meer chronisch. Over het algemeen worden hierbij de uit- en inwendige lymfeklieren en inwendige organen aangetast.

Bij jonge dieren met "mediastinaal lymfoom" ontstaat vaak een plotselinge benauwdheid, eventueel voorafgegaan door slecht eten, gewichtsverlies en luste­loosheid. Hoesten en het opbraken van voedsel kunnen eveneens optreden.

Bij oudere dieren hangen de klachten af van de organen die betrokken zijn bij deze ziekte. Aspecifieke, vage symptomen als slecht eten, vermageren en lusteloosheid zijn vaak aanwezig. Andere mogelijke symptomen zijn chronische diarree, braken, milde benauwdheid, geelzucht, zwakte in de achterhand.

LymfomaVergrote kaak lymfeklieren, door lymfoom of een chronische middenoorontsteking

De diagnose

Bij jonge dieren is röntgenologisch voorin de borstholte een massa zichtbaar die zich behoorlijk naar achteren kan uitbreiden. Een weefselcel onderzoek van een biopt met een dunne naald uit de borstholte is bewijzend.

Bij oudere dieren kunnen vergrote uit- en inwendige lymfeklieren voelbaar zijn. Röntgenfoto’s en een echo van de buik kunnen nadere informatie geven. Uiteindelijk geeft weefselonderzoek pas de juiste diagnose. Biopten met een dunne naald van deze vergrote lymfeklieren zijn niet goed te boordelen door de patholoog en kunnen makkelijk verkeerd geïnterpreteerd worden. Beter is het om de lymfeklier in zijn geheel te verwijderen en op te sturen.

De behandeling

De behandeling kan bestaan uit het verstrekken van corticosteroïden of chemotherapie. Met corticosteroïden wordt vaak een tijdelijk goed resultaat bereikt van diverse maanden tot soms meer dan een jaar. Chemotherapie vereist een intensieve begeleiding. Maar ook bij een behandeling met corticosteroiden is een goede begeleiding nodig vanwege de bijwerkingen van dit medicijn. Aanvullende medicatie en aangepaste voeding helpen om het fretje zich zo lang mogelijk goed te laten voelen.