Ernstig tandsteen 3

De ontwikkeling van tandsteen op het gebit van fretten komt normaliter pas voor bij oudere fretten. Helaas zien we tegenwoordig steeds vaker op jongere leeftijd door tandsteen al ernstige gebitsproblemen.

De oorzaak van het ontstaan van een slecht gebit met tandsteen.

Fretten hebben over het algemeen een gezond en sterk gebit. De fret stamt af van de bunzing en deze heeft een perfect gebit om kleine prooidieren te verorberen.
Een belangrijke oorzaak voor het ontstaan van gebitsproblemen bij fretten is een verminderde weerstand.
Vroeger zagen we dit vooral bij fretten die veel territoriale stress ervaarden vanwege gedwongen groepshuisvesting. Tegenwoordig komt het meer en meer voor bij jongere fretten die het “nieuw systemisch corona virus” bij zich dragen. Jonge fretten die bijvoorbeeld veel last hebben van een chronische middenoorontsteking ten gevolge van het virus zijn vatbaarder voor het ontwikkelen van een slecht gebit. Deze fretten eten sowieso al afwijkend en moeilijker.
Het geven van zachte voeding of brokkenbrij heeft relatief weinig invloed op het ontstaan van tandsteen. Het eerder veel gegeven “Waltham papje” (RC Convalescence Support)  gaf wel snel tandplak waardoor er vervolgens makkelijk tandsteen ontstond.

Hoe weet ik dat het gebit slecht is van mijn fret.

Fretten blijven vaak gewoon dooreten met een slecht gebit. Een verminderde eetlust wordt meestal eerder veroorzaakt door misselijkheid. Pas als het gebit echt heel slecht is, zal een fretje vanwege het gebit slechter gaan eten.
Als eerste valt vaak een slechte adem op. Een enkele keer is zichtbaar dat het diertje anders kauwt; alleen aan de beste kant of laat het tijdens het eten brokjes uit de bek vallen. Het brokjes uit de bek laten vallen is ook een symptoom bij een middenoorontsteking.
Bij inspectie van het gebit is tandplak of tandsteen zichtbaar op de tanden. Tandplak is een witte, gele of bruine laag op de tanden die uit speeksel, voedingsresten en bacteriën bestaat. Na verloop van tijd ontstaat tandsteen door verkalking van de tandplak. Dit is een harde bruine laag die vooral goed zichtbaar is op de kiezen.
Het tandvlees langs de rand van de tanden is door de ontsteking meestal rood verkleurd en soms zijn er zelfs zweertjes of een algehele roodheid zichtbaar aan het mondslijmvlies. Als het tandvlees wordt aangeraakt kan het snel gaan bloeden.

Gevolgen van een slecht gebit.

Tandplak en tandsteen veroorzaken ontsteking van het tandvlees, hierdoor zal het tandvlees zich terugtrekken waardoor de tandhals en wortel bloot komen te liggen. Kiezen en tanden kunnen dan uiteindelijk verloren gaan. Soms ontstaat er onder het oog een zwelling ten gevolge van een wortelpuntabces.
Een slecht gebit is een bron van infectie. Bacteriën kunnen vanuit het ontstoken bekje via de bloedbaan elders in het lichaam klachten geven. Bij honden is bekend dat hierdoor tussenwervelschijf-, nier- en hartklepontstekingen kunnen ontstaan.

Hoe kan een slecht gebit behandeld worden.

Een klein beetje tandsteen kan soms met de nagel of met een klein krabbertje van de kiezen worden geschraapt. Is er veel tandsteen aanwezig dan is een gebitsbehandeling onder narcose nodig. Daarbij wordt al het tandsteen verwijderd met speciaal instrumentarium. Losse of ernstig ontstoken tanden of kiezen worden getrokken.
Daar een slecht gebit regelmatig wordt veroorzaakt door een verminderde weerstand is het belangrijk, om vóórdat het fretje onder narcose wordt gebracht, de algehele conditie te onderzoeken. Dit kan met behulp van urine-, bloed- of ander diagnostisch onderzoek. Ziekten, pijn en territoriale stress horen eerst te worden aangepakt voordat het fretje onder narcose gaat. Het streven is om het diertje in de meest optimale conditie te brengen voordat het onder narcose gaat. Het geven van bijvoorbeeld een antibiotica kuur vóór de gebitsbehandeling kan een onderdeel van die behandeling zijn.

Het voorkomen van een slecht gebit.

Fretten die prooidieren eten hebben, vanwege de aard van het voedsel, minder last van de vorming van tandplak en tandsteen. Helaas zitten hier grote nadelen aan voor fretten die besmet zijn geraakt met het nieuwe corona virus. In Nederland is dit virus in grote mate onder de frettenpopulatie aanwezig waardoor het geven van prooidieren te riskant en niet is aan te raden.
Bij het geven van brokvoeding kan al op jonge leeftijd iets tandsteen ontstaan op de grote kiezen. Zolang het tot deze kiezen beperkt blijft, hoeft daar niet veel aan gedaan te worden of kan men proberen het met de nagel wat weg te krabben.
Het is bij sommige fretten mogelijk om met een wattenstaafje of een doekje om de vinger een paar maal per week wat tandplak van de grote kiezen te verwijderen. Ook kan een klein tandenborsteltje gebruikt worden. Eventueel kan wat honden- of katten tandpasta gebruikt worden maar meestal is de mechanische reiniging al voldoende. Als het fretje het niet toelaat, kunt u dit beter niet doorzetten. Veel fretten kunnen vanwege een pijnlijk middenoor deze handelingen niet verdragen.

Laatst bewerkt: maart 2022